لمسات فنيه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ديكورات اسمنتيه رسومات جداريه فن الفلين المجسم شللات مميزه

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

تجارب الامهات في الحمل؟؟؟؟؟؟؟؟

كاتب الموضوعرسالة
ابو العز
المدير العام
المدير العام
ابو العز

ذكر عدد الرسائل : 49

تجارب الامهات في الحمل؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: تجارب الامهات في الحمل؟؟؟؟؟؟؟؟   تجارب الامهات في الحمل؟؟؟؟؟؟؟؟ I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 1:17 pm

حبيباتي العزيزات
شكرا جزيلا لكي يا منة الله الحبيبة و لكي يا سندس الغالية
الحقيقة كلامكم جميل جدا
بالنسبة لي انا حاليا تقريبا في الثامن
و بالنسبة لتجربتي هحكيها من البداية و هاحاول افتكر كلة
الحقيقة انا قعدت حوالي 8 شهور بعد الزواج لم أحمل فيهم و انا بحب الاطفال جدا و لكن كنت مستعدة استني بس أهم شئ أعرف اننا معندناش مشاكل و بس و الحمد لله بعد 8 شهور حملت و كنت علي وشك اني أروح أعمل تحليلات للاطمئنان ليس الا
و هنا أحب أقول لكل المتزوجين حديثا انهم لا يستعجلوا الامر فكلة بقدر الله و صحيح معظم اللي اتجوزوا من سني حملوا في وقت اقل مني شوية و لكن لما فكرت في اموضوع وجدت ان الموضوع مش لازم يكون معناة مشكلة و ممكن كل شئ يبقي طبيعي بس ربنا يكتب الرزق دة في وقت معين هو لة حكمة فية و الحقيقة الحمد لله انة كان بالنسبة لي وقت قصير برضة و كل الدكاترة بيقولوا انة طبيعي جدا الحمل يحصل في أي وقت خلال السنة الاولي و دة لا يعتبر يعني تاخير
كمان حسب ما سمعت ان مش المفروض المتزوجين حديثا اللي مش عاوزين يخلفوا علطول انهم يستعملوا موانع الحمل في البداية لان دة ممكن يسبب مشاكل بعد كدة و الافضل انهم يسيبوا الامور علي طبيعتها و أنهم يرزقوا باطفال فورا دة شئ جميل و لو كان علي الفلوس فكل مولود يولد ربنا كاتب لة رزقة و يمكن يكون دة باب رزق لهم و فتحة خير عليهم و الله أعلم
المهم بالنسبة لفترة الحمل بقي الشهر الاول و التاني تقريبا كانوا سهلين مفيهومش متاعب و لكن تقريبا نص التاني و التالت تقريبا كانت فترة الغثيان و القئ يوميا تقريبا و كانت تقريبا فترة رمضان و مكنتش بعرف افطر بعد المغرب لاني لو فطرت أرجع في معظم الاحوال و لكن كنت غالبا باكل بعد العشاء بشوية و كمان كانت الفترة دي فيها قرف من الروائح الغريبة و المطبخ و الفراخ و حاجات من دي
اما في الشهر الرابع فاصبحت الاحوال أفضل و لكن كان في شكاوي بسيطة زي الانيميا و المستمرة حتي الان و دة زي ما قلتم عادي في كثير من الحوامل و أعتقد مش بس حوامل مصر و كمان جت لي فترة اسبوعين كنت أعاني فيهم من صداع بشع و مستمر تقريبا و لا أعلم ما كان السبب الحقيقة بس عموما راحت بعدها
الخامس عملت سونار و رأيت انها بأزن الله بنوتة و انا عملت عدة مرات سونار للان و في كل مرة بأكون سعيدة جدا و الحقيقة كزا مرة النونو يبقي في أوضاع لزيزة جدا زي مرة كانت في وضع شبة وضع السجود ربنا يجعلها من الصالحات يارب و تبقي أحسن مني في كل شئ يارب
بطني بدأت تكبر في الشهر الخامس شوية و بدت أوضح في السادس و أكتر شوية في السابع و بدأت تظهر تشققات الحمل و سمعت انها بتختفي تماما بعد الولادة بفترة و انا باحاول استخدم كريم لتقليل العلامات
و طبعا لكل الحوامل هناك الفوليك اسيد من أول يوم في الحمل و ممكن كمان اللي عاوزة تحمل تبدأ تاخد منة و كمان الحديد اما كلسيوم بيبدأ من الرابع تقريبا أو الخامس و الدكتورة بتاعتي بتقولي أستمر فية لحد بعد الولادة بثلاث شهور و لكن مش كل الدكاترة بينصحوا بدة و طبعا الاكل لازم يكون مفيد يعني بيض و بروتين و كربوهيدرات و فواكة و خضروات و التقليل من المواد الحافظة و شرب القهوة و الشاي و المشروبات الغازية و طبعا اللبن من 2 كوب ل4 كوب يوميا طبعا الاكل و الفيتامينات دي مستمرة من أول الحمل لاخرة و طبعا ممكن ممارسة رياضة خفيفة و هادئة خلال الحمل و انا معملتش كدة لكن دة الافضل و المشي كتييييييييييييييييير قوووووووي في التاسع لتسهيل الولادة
كمان الحامل مش المفروض تشيل حاجات تقيلة أو تعمل مجهود بشع و خاصة في الثلاث شهور الاولي و الاخيرة و بالنسبة للصيام في الحمل فالدكتورة هي اللي تحددة حسب الحالة و لكن لو كان الحمل طبيعي يبقي الحامل ممكن تصوم عادي و انا شخصيا صمت عادي جدا خلال الحمل و لكن مع تقدم الحمل يصبح الصيام أصعب و اصعب خاصة ان الجسم يحتاج للاكل و كزلك النونو علشان كدة ممكن الواحد يجوع قوي خلال اليوم
كمان اللي حامل أو عاوزة تحمل مش المفروض تأخد أي أدوية أطلاقا و لا أسبرين الا بأستشارة طبيب أو لو كانت متأكدة انها مش حامل
بالنسبة لزيادة الوزن فهي المفروض تبقي في حدود 12 كيلو و يفضل ان لا تزيد كثيرا عن زلك كمان الحامل لازم ترتاح و تنام مش أقل من 8 ساعات و بعد الشهر السابع ترفع رجلها علي شئ عالي خلال اليوم حتي لا تصاب بالدوالي
و الحقيقة فترة الحمل فيها تغييرات فسيولوجية و نفسية كثيرة جداااااااااااااااااا و مهم قوي ان الناس المحطين بالحامل و خاصة الزوج يكونوا متفهمين لزلك و لا يقارنوا بين الحامل و حد تاني لان كل حامل لها حالة خاصة و الحمل ليس مرض و لكنة حالة صحية مختلفة من واحدة لاخري
يعني الحقيقة الحامل بيحدث لها تغيرات جسمانية كبيرة جدا من أول شعرها لحد قدميها ما علينا بها الان علشان الناس ممكن تتخض أو تأخد فكرة مش صحيحة قوي و لكن و الله الحمل مع ان لة متاعبة لكن في معظم الاحوال بيكون هو سهل جدا و بالتأكيد أسهل من الولادة و التربية و السهر و التعب اللي بعد كدة و لو اني لسة مجربتش
الحقيقة كمان كل حامل زي ما قلت حالة مختلفة و احنا هنا بنحكي كلنا كل معلوماتنا و تجاربنا علشان كل واحدة هتلاقي نفسها متشابهة في حاجات مع ناس و مختلفة مع أخريات
كمان خلال الحمل بيتم قياس الوزن و الضغط و نبض الجنين و الكشف علي البطن و ممكن مرة او اتنين خلال الحمل برضة حسب الحالة و لكن علي الاقل مرة تتم بعض التحليلات زي تحليل السكر و الحصبة الالماني اللي المفروض تكون أطعمت منها قبل الحمل بفترة طويلة و كمان الRHو بعض الحاجات الاخري
الشهر السابع بالنسبة لي كان أكتر شكوي هي الحموضة و عسر الهضم و دة عادي برضة لان الرحم بيكبر و يضغط علي أجهزة الجسم المختلفة و يسبب هزا و كل الشكاوي الاخري المحتملة ان شاء الله
مهم جدا ان الحامل يكون ضغطها مستقر و كويس و انها تأكل كويس و لكن مش لازم تكثر من أكلها عن الاول و لكن فقط تأكل الاكل المفيد أكتر و النونو لا يحتاج الا زيادة حوالي 300 سعر حراري يعني فكرة ان الحامل تاكل لاتنيين دي غلط
المهم دة اللي انا جمعتة للان و انا عارفة اني رغاية و زهقتكم بس حبيت أدي فكرة شبة متكاملة عن الموضوع للناس اللي عاوزة تحمل او لسة في أول الحمل
نسيت كمان اقول ان حركة النونو فعلا ممتعة لكل أم و الحقيقة ان النونو بعد الشهر السادس ممكن يسمع الاصوات الخارجية و لما يسمع صوت الام كثيرا بيميز صوتها الي حد ما بعد الولادة و كمان ممكن ان النونو يحس بالاصوات الخارجية و يتحرك لو حدثت جلبة أو أصوات مزعجة و كمان ممكن لو الام وجهت ضوء أمام بطنها النونو يلتفت نحوة و طبعا لن يري خارج البطن و لكن سيشعر بوجود شئ في هزا الاتجاة سبحان الله كمان ممكن الام تربت علي بطنها فيتحرك الجنين و دة برضة في اواخر الحمل و لو كان هو صاحي
كمان كنت عاوزة اقول انة مهم جداااااااااااااااا ان اللي عاوزة تحمل او حامل تقرأ كتب كثيرة عن الحمل و الولادة و التربية و دة علشان زي ما قالت سندس تبقي فاهمة اللي بيحصل في الدنيا و كمان متقلقش مع كل عرض غريب يحصل و هتلاقي من دة كتير خلال الحمل
و كمان تقدر تعمل أصح حاجة خلال الحمل و الولادة و تتوقع ما سيحث الي حد ما و انا الحقيقة باحاول أقرا كثيرا سواء كتب عن الحمل و الولادة أو علي النت أو المجلات و يعني عندي فكرة شوية الان عن الحمل و عما قد يكون الوضع علية في الولادة و لكن ربنا يسهلها بقي
يارب اكون قدرت افيد أي حد و لو أفتكرت اي حاجة سأضيفها و كمان الاخوات العزيزات يضيفوا علي كلامي أو اللي يحب يعلق علية و في انتظار المزيد من المعلومات و التجارب من الجميع

، حول قوله تعالى في سورة مريم آية(25) : { وهزي إليك بجذع النخلة تساقط عليك رطبا جنيا، فكلى و أشربي و قري عينا }. . وما نقوله ليس تفسيرا للاية وانما مجرد استيحاءات من النص المبارك .. اذا لا نحبذ الربط الجزمى بين الايات والمستجدات العلمية.

لقد اجمل القران الكريم عملية الولادة عند المراة ، وكل متطلبات هذه العملية في خطوات أربعة ، ما استطاع العلم و الطب الحديث التوصل إليها الا بعد البحث والتجارب:. فولادة الجنين هي عملية فسلجية تتطلب أجرات و تحضيرات مهمة ، تجعل منها عملية أمينة و ميسرة و هي كالآتي :

1-تحتاج الحامل عند اقتراب ولادتها إلى إجراءات ، تعجل و تيسر نزول الجنين اسفل الحوض ، وذلك بايجاد الضغط للإسراع بعملية توسع عنق الرحم و تسهيل الولادة .. هذه الإجراءات تتمثل بنصحها على لقيام بالحركة الكثيرة و الدؤبة ، وأجراء بعض الحركات القوية لتحقق هذا الغرض.

2-تعاني الحوامل - و خصوصا عند الولادة الأولى - من بطئ تدرج عملية الولادة ، و بطئ نزول الجنين و اتمام الولادة ، وذلك بسبب ارتخاء عضلات الرحم ، و عدم قدرتها على دفع الجنين إلى الخارج بقوة و انتظام ، بسبب قلة أو عدم فعالية هرمون الاوكسيتوسين ... ولحل هذه المعضلة لجا الطب الحديث إلى استخلاص مادة الاوكسيتوسين الذي تفرزه الغدة النخامية (تحت الدماغ) ، وهوالعامل المهم في تحفيز الرحم على التقلص القوي المنتظم أثناء الولادة ، وكذلك تحفيز إدرار الحليب عند المرأة المرضعة أثناء الرضاعة ، وذلك بإعطاءها للحامل بواسطة الإبر ، و المغذيات لتحفيز عضلات الرحم على التقلصات القوية و المنتظمة ، الضرورية للولادة الطبيعية.

3-من الإجراءات المهمة الواجب اتخاذها يوم الولادة : هو إعطاء الحامل الحقن الشرجية ، او الأدوية الملينة و المسهلة ، للتأكد من عملية إفراغ القولون مما يلوث قناة الولادة والجنين عند بقاءه ..

4-الثابت طبيا بما لا يقبل الشك : ان اضطراب الحالة النفسية والخوف عند الحامل اثناء الولادة ، يسبب إفراز هرمون الادرينالين الذي يعاكس عمل هرمون الاوكسيتوسين ، و الذي ينعكس سلبيا على استمرار نزول الجنين ، و بالتالي الى توقف تقلصات عضلات الرحم ، و توقف الولادة لفترة ايام او بصورة دائمة ، مما يستدعي اعطاء المهدءات و المسكنات مثل الفاليوم و حتى البثدين احيانا.
هذا ما توصل اليه العلم و الطب الحديثين في موضوع برمجة و ترتيب مراحل الولادة .

ولكن بنظرة طبيب متامل - مؤمن بان القران هو كتاب الله لكل زمن ومكان - لهذه الآية الكريمة من سورة مريم ، يجد هذه الخطوات و الالتفاتات العلمية ، قد رتبها الله المتعال بصورة تامة واعجازية مذهلة.. و هى كالآتي :

1-هزي : فهز جذع النخلة - وخاصة من امراة في وضع مريم (ع) - يحتاج الى جهد جهيد ، وخاصة اذا كان الغرض منه اسقاط الرطب .. فهو يحتاج الى هز اكبر من الهز المتعارف .

2-فكلي: أي الرطب .. والذي اثبتت التحليلات المختبرية الغذائية ، بان اكثر الاغذية - بل قد يكون الغذاء الوحيد الذي يحتوي عتى مادة الاوكسيتوسين - تحفيزا لتقلصات عضلات الرحم ، و ادرارا للحليب عد المرضع هو : التمر .. وقد انتبه اجدادنا للفائدة الثانية ، فتراهم ينصحون المرضع بتناول التمر لزيادة ادرار الحليب.. كذلك فالتمر هو من اسهل المواد الغذائية هضما ، وهذا لايتعارض مع نصح الحامل بنوع من الصيام البسيط يوم الولادة.
اضافة الى ان التمر هو الغذاء الوحيد القادر على اسناد و توفير كل ما يحتاحه الانسان من : طاقة ، وبروتينات ، واملاح ، و فيتامينات دون الحاجة الى خلطه بلاغذية الاخرى.

3-واشربي: أي الماء .. و الثابت قديما و حديثا علميا و عمليا ، و خصوصا عند الطب النبوي و طب الائمة عليهم الصلاة و السلام : ان تناول التمر مع الماء يكون مركبا وخليطا ذو فعل ملين و مسهل ، وذلك بسبب وجود الالياف بكثرة في التمر ، و بسبب ان المواد السكرية مع الماء ، هو ملين قوى(كالماء الحار والسكر).

4-وقري عينا: أي افرحى و اطمئني ولاتخافى .. ولا شك انها مما توجب عملية الوضع المريح لصاحبة هذه الحالة ، وخاصة اذا كان بوحي من السماء.

فلو تاملنا وقارنا بين هذه النقاط الاربعة مع التي اثبتها الطب الحديث ، و تناسقها حتى في التسلسل ، ندرك انه كم هو عظيم ذلك الكنز الذي بين ايدينا من القران ، و علم اهل بيت النبوة !!.

https://lamasat.forumpalestine.com

تجارب الامهات في الحمل؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-